Pilihan raya kecil N25 Kajang. Kita semua perlukan Anwar Ibrahim ~ Sofi, Kerajaan Rakyat

Tuesday, December 1, 2009

Anwar Orang Ke 32 Pemikir Terbaik Dunia

Anwar Ibrahim telah tersenarai sebagai orang yang ke 32 Pemikir Terbaik Dunia. Majalah Foreign Policy yang berpusat di Washington DC telah menyenaraikan 100 individu yang telah menyumbangkan buah fikiran terbaik mereka untuk kemakmuran masyarakat dunia.

Ben Bernanke tercatat sebagai orang pertama. Dick Cheney tercatat pemikir yang ke 13. Manakala Paul Kennedy, seorang sejarawan di Universiti Yale adalah pemikir yang ke 100.

Setelah disemak keseluruhan 100 nama pemikir terbaik dunia, saya tidak terjumpa nama Najib Razak, Mahathir apa tah lagi Abdullah Badawi.

Tahniah kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tahniah juga kepada Pakatan Rakyat kerana mempunyai pemimpin yang ideanya diakui memberi manfaat kepada masyarakat sejagat.

Apalah nak jadi dengan Datuk Seri Najib ni. Satu apa pengiktirafan yang positif pun dia tidak dapat.

32. Anwar Ibrahim

for challenging the Muslim world to embrace democracy.

Opposition leader | People's Justice Party | Malaysia


Two decades ago, it would have been impossible to imagine Anwar pulling together rural Malays, ethnic Indians and Chinese, and Islamists into a coherent political bloc. Back then, Anwar was deputy prime minister in a de facto single-party state that espoused preferential treatment for ethnic Malays. It was a policy that Anwar had pushed from his days as a youth leader right up until 1997, when he denounced his patron, then-Prime Minister Mahathir Mohamad, for corruption. He would spend the next six years in solitary confinement on trumped-up charges for that political betrayal. And he would leave jail in 2004 with a bold message for change in a country now at the forefront of the struggle for democracy in the Muslim world. Today, Anwar's political career is blossoming, despite a new, politically motivated indictment. Abroad, he has become an outspoken advocate of religious tolerance.

He sat down with Foreign Policy to talk about his big ideas:

On Muslim countries and the West: You can't just erase a period of imperialism and colonialism. You can't erase the fault lines, the bad policies, the failed policies, the war in Iraq, and support for dictators. That to me is the reality. But what is the problem? When you … apportion the blame only to the West or the United States. They want to deflect from the issue of repression, endemic corruption, and destruction of the institutions of governance.

On his time in prison: I spent a lot of time reading. I decided to focus on the great works and the classics. Friends from around the world were sending books, but it takes months for [the prison] to vet them. There came a book on the Green Revolution at that time. The officer said, "Anything revolution -- out!" even though it was about agriculture. But the books kept coming. The officers were not even graduates, and [the books] were in English. They would say, "Anwar, out of 10 books, can you send back one?" So I would select something I had already read or something I was not interested in and say, "We should reject this."

On politics: Of course, you simplify the arguments [for politics], but the central thesis remains constant. People say, "Anwar, you are opportunistic. How can you talk about Islam and the Quran here, and then you talk about Shakespeare and quote Jefferson or Edmund Burke?" I say, it depends on the audience. You can't talk about Edmund Burke in some remote village in Afghanistan. Then you go to Kuala Lumpur and you quote T.S. Eliot. If I quote the Quran all the time to a group of lawyers, [they will think] I am a mullah from somewhere!

- Foreign Policy



31 comments:

jai said...

Perghhh...!!!

Cayalah sama DSAI!!!

Ini baru PEMIMPIN BERTARAF DUNIA.

Bukan macam najib, dalam negara pun orang doa bagi hancur apa cerita???

Kah kah kah...

Tu la, lain kali jangan nak menipu!!!

Pengasas Petronas(Ku Li) masih hidup, orang yang bertanggungjawab mendraf perjanjian royalti(Tun Salleh Abas) pun masih hidup, jadi buat apa nak pusing2 lagi???

Bila orang doakan kehancuran tau pulak marah!!!

Nak marah pasal apa kalau tak buat salah!!!

Kah kah kah...

Walaupun najib tak dapat pengiktirafan, tapi bik mama dapat pengiktirafan...

PENGIKTIRAFAN KOTAK!!!

Kah kah kah...

Anonymous said...

Salam,

Nanti puak UBN kata, ini senarai Yahudi yang buat, mana boleh ikut.

-kuda hitam-

storm62 said...

"Setelah disemak keseluruhan 100 nama pemikir terbaik dunia, saya tidak terjumpa nama Najib Razak, Mahathir apa tah lagi Abdullah Badawi."
.............................................

mereka ini adalah dlm senarai "pembohong yg terbaik" didunia, TOP 10 dlm senarai top 100.

JEBAT MENGKUDA said...

RAMAIlah yang TERJUN dari Menara Kembar KL tanpa PARACUT lepas ni..terjunlah LUNCAI2 BN Umngok dengan labu2 dan telur2 nya..tutuplah lagi Malaysia ni dengan TEMPURUNG...agar spesis BN Umngok...DULU KINI dan SELAMANYA...memiliki sindrom TERENCAT OTAK...kih kah kuh..

mad said...

mana nazri tak nampak2. awal bulan baru terima upah posting dari umno. tentu banyak dapat duit, bayangkan 20 sen utk satu post, kalau dah sebulan berapa dapat. lepas jugak belanja minyak

mad said...

selalunya kita biasa dengar kakitangan kerajaan dipindah ke kawasan luar bandar apabila didapati tidak menyokong kerajaan bn. sekarang perkara yg sama berlaku terhadap hakim2 yg baru2 ini mengeluarkan keputusan yg tidak memihak kerajaan bn haprak.

baca disini >> http://kopitiam-bang-nan.blogspot.com/2009/12/biasalah-yob-malaysia-boleh.html

huRAIRAH said...

pelik gak..
Blog KR ni ade letak racun serangga ke smpai nazri lalat x nak bagi komen?

jai said...

Kah kah kah...

Talian internet cik puan nazrina kembang semangkuk kena potong sebab dia tak bayar bil internet.

Sebab tu dia tak boleh akses internet dan bagi komen kat KR lagi.

Kah kah kah...

mad said...

mungkin bro sofi sudah letak racun pencegah biawak dalam blog ni haha

Kamal Sanusi said...

Kajian dan penyenaraian serta pemilihan yang dibuat oleh majalah berkenaan tidak mendapat pengiktirafan dari pihak KERAjaan kerana tidak mengikut standard dan piawaian dari SIRIM.

Itulah di antara kenyataan2 yg bakal dikeluarkan oleh ahli parti melayu yg nama masih menggunakan bahasa penjajah.

Kah kah kah!!!...

mad said...

download majalah berkenaan percuma disini >> http://magazinesdownload.com/post/2009/12/01/Foreign-Policy-December-2009.aspx

KaweDebe said...

Saya rasa bro Sofi dan majalah Foreign Policy sudah salah dan terlepas pandang pada Tok Najib ni.. Bagi saya dia juga adalah salah seorang pemikir yang kuat pikir.. Tok Jib ni akan pikir camana dia nak bunuh altantuya tu satu.. satu lagi dia nak pikir kat mana dia nak duduk lepas PRU musim depan nanti kerna habis kerusi telah disapu oleh PR.. mungkin la duduk kat sabah serawak karna situ shj yg masih ramai penduduk yang tegar BN berada..
Sama la Mahathir.. masa hutang banyak Malaysia tanggung dulu dia letak jawatan dn bagi Dolah.. xke bijak pemikiran tu..
Dolah punta bijak pulak pemikiran dia membentuk Islam Hadhari yg mgelirukan rakyat Islam Malaysia dan dikutuk ditentang hebat juga dari pemimpin2 Islam negara lain..

putra JB said...

APA HENDAK DIHARAP PADA UMNgOk/BN. KALAU DIADAKAN SENARAI PENCALONAN PENYANGAK, PENYAMUN, PERASUAH,....GERANTI UMNgOk/BN YANG MENJADI JUARA.

ALHAMDULLILAH KITA BERSYUKUR KEPADA ALLAH SWT, KERANA MASIH DIKURNIKAN DSAI. SEKURANG-KURANGNYA INILAH RAKYAT MALAYSIA YANG MENJADI SANJUNGAN DIMATA DUNIA.

PERGI JAHANAM UMNO....AMIN..

kopi duda said...

najib cuma ada 1 malaysia jer...... itupun dah nak tergolek.

buloh said...

sekiranya nama najib tersenarai hatta ditempat ke 100 sekalipun, akan terpampang di muka2 depan media pencacai umno dengan ayat2 jilatannya, juga akan adalah pesta2 keraian tajaan para kroni dan penyamun duit rakyat

arabkia said...

Salam semua,
Saya rasa Dato Seri Najis dan Tun Mahataik pun takde heran kalau tak disenaraikan dalam mana-mana pengiktirafan dunia.
Yang nyata mereka ni sibuk memboncitkan perut dan kocek dengan khazanah dan harta rakyat. Saya yakin mereka cukup pasti bahawa UMNGOK tidak dapat bertahan lama lagi dan akan kalah dalam PRU akan datang. Oleh itu, mereka cuba sedaya upaya untuk memunggah kekayaan negara sebelum dikuburkan. Memang sah puak musibat ni semua sepatutnya dah lama pergi JAHANAM!!!

Nazri said...

alah kalau setakat duduk kat tangga 32,bukannya boleh dibanggakan sgt.aku hanya respect DSAI jika beliau di tangga 1.

jai said...

Nazri said...

alah kalau setakat duduk kat tangga 32,bukannya boleh dibanggakan sgt.aku hanya respect DSAI jika beliau di tangga 1.

Kah kah kah...

Dengki nampak???

Kira ok la tu tangga ke 32 daripada 100 orang daripada tak ada langsung!!!

Kah kah kah...

storm62 said...

hello en najib,

berapa harganya untuk ko campak sekor biawak ke sungai buluh?

kalo nak tambah dgn C4 sekali, berapa harga agaknya?

MAN XZ said...

Apasal kau orang punya PM tak ada senarai.

tak tahu fikir jadi pemikir?

lu fikirlah sendiri...

Apamacam nazri...lu tahu intan atau kaca?

masih macam takuk lama....anda liabiliti aje.

tunggu masa write-off

fidel castro said...

cik nazrina kembang semangkok gulai kawah biawak..
itu aja yang kau boleh komen? dasar orang bodoh yang tak tau nak membezakan kedudukan ranking.

zabri mokhtar said...

SALAM SEMUA,

SORRY BRO Sofi LARI TAJUK,

INI LAH BUKTI PEMIMPIM2 UMNO YANG "MEMBUNUH" MELAYU DAN MEMPERBODOHKAN MELAYU.MALAH MUNGKIN MEREKA2 INI ADALAH PROKSI DARI KAUM LAIN BAGI MENGHAPUSKAN BUMIPUTRA SECARA SENYAP DAN TERANCANG.

SEKOLAH KEBANGSAAN DIHAPUSKAN PEMBELAJAARAN MATEMATIK DAN SAINS DI DALAM BAHASA MELAYU DAN DIGANTIKAN BAHASA INGERIS.

TETAPI SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA DIBENARKAN. MEREKA TIDAK BERANI NAK USIK LANGSUNGG.
CIBAIII BETULLL LAAAAA DEPA2 NI.

SILA LAYARI AKUAN TIMBALAN MENTERI PELAJARAN SENDIRI DARI PARTU UMNO..DI

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=23499:akui-pelajaran-dalam-bahasa-ibunda-lebih-baik&catid=1:utama&Itemid=50

IKHLAS,

Jason Mraz said...

Salam Bro Sofi,

Sudah lame sy menjengah ke KR ni, tp balik2 ade jugak komen rakyat M'sia yg banggang2 mcm nazri tu, tp xpe sy mmg suke psl bg sy M'sia adalah ancaman utama bg negara tanah tumpah negara sy Republik S'pura xkire dr segi ekonomi, politik dan sosial.

Terus-terang sy nyatakn bhw sy benar2 rs tergugat dgn apa yg dinyatakn oleh majalah tersebut, tp xpelah psl Anwar Ibrahim masih belum jd PM M'sia lg, tp sy risau krn Anwar adalah salah seorg strategist yg xboleh sipandang enteng oleh mana2 pihak trmasuk di dlm M'sia sendiri. Sy sendiri risau jika beliau menjadi PM M'sia nanti pastinya beliau akan menggerakkan ekonomi M'sia sehingga dpt mengalahkn negara sy S'pura, sy berharap PM sy Tuan Lee Hsien Long dan para2 menteri akn lebih bersiap sedia.

Jason Mraz,
National University of Singapore(NUS)

batangJoran said...

tahniah DSAI. mcam ni le baru berupaya mengangkat martabat bangsa dan negara..
heran aku puak umNObn...
puak umNObn ni memang bebal dan dungu macam nazri kembang semangkuk dan si sepoljobo. dah dibutakan hati.
apa taknya.... hari2 ingat lubang taik/jobo macammana nak kekalkan kuasa dan jatuhkan orang macam DSAI ini. xde benda lain lagi yang difikirkan JOBO..LUBANG TAIK...LIWAT.. tu la aje yang difikirkan tiap2 hari...

putra JB said...

BERUNTUNGLAH RAKYAT SELANGOR KERANA KINI MEMILIKI SEORANG PENASIHAT EKONOMI YANG CERDIK DAN ANTARA PEMIKIR TERBAIK DUNIA.

MUDAH-MUDAHAN SELEPAS INI SELANGOR AKAN LEBIH CEMERLANG DI BAWAH PIMPINAN PAKATAN RAKYAT.

Pakalalo said...

Pak Najib tak kisah..apalah erti seorg pemimpin tu tersenarai dalam 100 pemikir yg terbaik di dunia tapi rakyat di negara sendiri tidak dapat menilainya...kerana pemikiran mereka telah dipesongkan oleh BN@Umno.

Apa yg penting bagi Pak Najib adalah beliau terus berkuasa untuk memerintah Malaysia walaupun beliau adalah pemimpin yg tersorot didunia. Peduli apa orang lain kata..boleh pergi mampuslah.

Tapi yg sedihnya ramai juga rakyat malaysia masih mengharapkan Pak Najib untuk terus memerintah negara ini...terutamanya yg berada di Sabah dan Sarawak. Kenapa?????

huRAIRAH said...

ni dinamakan sistem negara yg da membusuk mcm bangkai..

Anonymous said...

salam semua,

kita kena baca mental anak melayu yang sudah dengan rela dan teramat BANGGA MENGYAHUDIKAN diri mereka......

mamat yang ikut yahud ni kata apa yang ada pada nombor 32, yang penting nombor 1. Ini cara tok2 yahudi dah bentuk minda melayu yang rela menjadi YAHUDI JADIAN ni.....

saya rasa inilah hasil mamak manjadi ketua mereka sejak 41 tahun sehingga kini.....pasal tu, bila akim berbangsa melayu sanggup MEMBELAKANGI hukum agama Islam berkaitan pertuduhan liwat walaupun para doktor 2 hospital menafikan berlakunya kejadian itu, tiada yang sanggup bersuara menentang pak akim tu....budaya yahud sudah meresap ke jiwa semua umat melayu?.

Saya pasti tak semua melayu berperangai seperti yahudi, tetapi yang pasti mamat yang kata demikian di atas ni adalah yahudi jadian yang sudah mula merasuk masyarakat melayu yang rata2 ramai masih kuat berpegang kepada hukum agama Islam.

beb, lu sah yahudi lah....

The MIND!!!

fidel castro said...

salam THE MIND.
dari titipan saudara,saya menyokong penuh sememangnya nazri dan juga gerombolan umno pemikiran mereka memang YAHUDI.

fidel castro said...

salam abang jason mraz.
lama tak dengar berita dan komen abang.
pada pandangan saya jika DSAI jadi pm malaysia kemungkinan besar RM$ akan hampir sama dgn SIN $ seperti sebelum penjajahan TDM. dan yang pasti akan ramai orang shopping semula kat singapore.
kalau zaman saya dulu beli laici beb dah boleh megah.

mad said...

hahaha biawak yahudi ko nazri