Wednesday, June 16, 2010

Tragedi Berdarah 13 Mei 1969 Mesti Diulangi

Tiada satupun dokumen awam yang mengatakan Umno aka Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu adalah punca kepada tragedi berdarah yang mengorbankan ratusan rakyat Malaysia khasnya di Kuala Lumpur dalam Tragedi Hitam 13 Mei 1969. Ironinya walau tanpa catatan resmi, yang tidak tersurat tetap kukuh tersirat!

Generasi pertama selepas 1969 sekarang berusia 41 tahun. Mereka tidak merasai hangatnya tragedi hitam itu tetapi babak demi babak dalam peristiwa itu telah menghangatkan darah yang mengalir dalam tubuh mereka.

Darah Melayu dipersekitaran akhir tahun 1960an itu dihangatkan olih perasaan marah, benci dan menyampah yang teramat terhadap bangsa asing, Cina khususnya!

Cina bangsa yang tidak sedar diri diuntung!
Cina bangsa yang menipu anak jati Tanah Melayu!
Cina mesti dinyahkan dari negara berdaulat ini!
Cina adalah puaka yang mencelakakan Melayu!


Saya masih bergelar pelajar. Guru saya, cikgu Abdullah Sani adalah setiausaha umno Bahagian, arwah ayah saya adalah Ketua Pemuda umno Bahagian ketika itu. Guru Besar saya, cikgu Abdul Rahmah Sabri, bekas Datuk bergelar (pingat Datuknya telah ditarik balik olih Sultan Johor) dan bekas Exco Kerajaan Negeri Johor. Saya dilahir dan dibesarkan dalam persekitaran keluarga dan masyarakat yang kental darah umno nya. Sejak belum masuk alam persekolahan saya telah dibawa olih ayah untuk bersamanya dalam majlis-majlis politik kepartian. Dia bermesyuarat di luar dewan, kami (anak-anak) bermain di luar dewan. Dia bertanding dalam pilihanraya, kami anak-anaknya turut ditugaskan menampal poster dan mengedar risalah.

Dunia saya adalah dunia umno! Saya begitu bangga berbaju batik yang penuh dengan lambang umno. Hebat umno, kalau tiada umno, Melayu akan mati kebuluran! Kalau tiada umno, air tidak akan mengalir dalam besi dan Melayu masih menggali perigi...!!! Itu sedikit sejarah darah yang mengalir dalam diri ini.


Maka tidak hairanlah jika kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya;
Cina bangsa yang tidak sedar diri diuntung!
Cina bangsa yang menipu anak jati Tanah Melayu!
Cina mesti dinyahkan dari negara berdaulat ini!
Cina adalah puaka yang mencelakakan Melayu!


Manakala tregedi 13 Mei 1969 adalah Tugu Masa Perjuangan Melayu menyelamatkan Tanah Melayu daripada jatuh ketangan Cina jahanam!!

Hebatkan!!
Hebat sungguh Melayu umno!!!

Hebat sungguh Melayu umno menanam rasa benci, dendam dan bermusuhan terhadap sesama rakyat!!

1978, di English College (Maktab Sultan Abu Bakar), Johor Bahru. Selang sehari selepas saya memberi pidato umum, saya dikunjungi SB bahagian politik pelajar dan bermulalah era senyap saya selama 2 tahun!!

Alhamdulillah, semasa era senyap inilah limpahan sejarah sebenar tentang siapa umno dan kenapa peristiwa berdarah 13 Mei 1969 "TERPAKSA" diadakan telah dibisik kemas ke telinga dan dititip rapi ke lubok hati olih insan yang saya kasihi, ayah. Terima kasih ayah! Semoga roh ayah dan ibu sentiasa berada dalam dakapan kasih dan redha Illahi.

Hari ini buat anak-anakku,

Ayah titipkan sedikit apa yang pernah dibisikkan ketelinga ayah.

- Peristiwa berdarah 13 Mei 1969 tidak akan terjadi andainya parti umno/Perikatan tidak kalah teruk dalam pilihanraya umum. Bangsa Melayu tidak kalah dalam pilihanraya sebenar, yang kalah adalah parti umno/Perikatan.

- Semangat perkauman dikalangan Melayu terpaksa dibakar untuk mengalihkan perhatian bangsa Melayu kepada umno.

- Yang berlari, yang mengejar dan dikejar. Yang memukul dan yang dipukul, yang membunuh dan yang dibunuh adalah bangsa Melayu yang perasaan mereka telah dibakar api kebencian sesama insan olih pemimpin umno!

- Yang rugi, cacat, cedera dan yang mati adalah Melayu bawahan, rakyat miskin yang dibonekakan olih pemimpin umno untuk segaja mencetuskan huruhara agar MAGERAN dapat diumumkan! Bila MAGERAN diumumkan, kuasa tidak berganjak dan kekal dipegang olih umno. Melayu tetap layu, dilayukan olih pemimpin Melayu umno!

- Katanya; Cina mesti dinyahkan dari negara berdaulat ini!. Tanyalah Cina sialan atau Melayu jahanah yang mencelakakan kedaulatan Pulau Batu Putih?

- Katanya; Cina bangsa yang menipu anak jati Tanah Melayu. Selidikilah Cina sialan atau Melayu puaka yang menipu anak jati Melayu sehingga tergadainya warisan negara di Tanjung Pagar, Singapura?
- Katanya; Cina bangsa yang tidak sedar diri diuntung. Cina sialan atau Melayu laknat yang tidak sedarkan diri dan merogol kedaulatan diri memalukan bangsa sendiri?

- Katanya; Cina adalah puaka yang mencelakakan Melayu. Kajilah Cina sialan atau Melayu harami yang berkekongkol dengan perompak merakus harta negara?

Caturan politik perkauman 1969, mereka berjaya. Umno berjaya membakar semangat Melayu demi hasrat haprak mereka. Mereka membakar semangat bangsa Melayu agar permusuhan kaum bermaharajalela dan mereka terus berkuasa! Permainan yang sama tetapi di padang yang berbeda mereka cuba ulangi. Kali ini bukan dengan isu perkauman sahaja tetapi digaramkan dengan isu kaagamaan. Kepala lembu dan kepala babi dijadikan mainan olih pewaris pencetus insiden 13 mei 1969 untuk mencetuskan huruhara yang harubiru! Malangnya mereka kecundang!

Bukan! Tragedi seumpama 13 Mei 1969 bukan yang rakyat inginkan. Ia bukan budaya kita tetapi ia dilakar-acahkan olih pemikir rakus yang gila kuasa akibat badi hasutan syaitan belaan umno!

Dalam derita kecundang yang memberakan, nafsu serakah dan kerakusan mereka tidak kunjung padam. Mereka mengatakan demi keselamatan, tender mesti melalui perundingan langsung dan harga meningkat tidak harus dipertikaikan! Hebat!


Ini betul punya Jeneral harami.... lokasi pengkalan TUDM di Sungai Besi adalah antara lokasi ketenteraan terbaik untuk keselamatan semasa kecemasan dan peperangan. Ini pun hendak diberi kepada kroni atas nama pembangunan...!! Pembangunan kapla mak dialah..!!!
Hari ini Datuk Mahfuz berkata;
"Amat tidak wajar pangkalan pertahanan yang begitu strategik digadaikan semata-mata untuk memenuhi kepentingan kroni pihak yang berkuasa sedangkan pangkalan pertahanan udara seperti di Sungai Besi masih dikekalkan di kebanyakan negara maju," katanya yang dipetik oleh Harakah Daily.

Generasi Melayu hari ini bertanya dan selidikilah, siapa sebenarnya yang menipu Melayu dan siapa yang patut rakyat daulatkan?

Kepada anak bangsa,
Berpadalah menyokong umno
Umno mengaku kononnya berjasa
Sebenarnya kerana umno Melayu binasa!
Pemimpin kaya raya, rakyat miskin hidup melata!

Ingatlah demi Agama, Bangsa dan Negara pemerintahan rakus regim umno/BN wajib kita tumpaskan. BUKAN kerana kita gila kuasa TETAPI kita wajib ambil kuasa daripada mereka yang gila kuasa!!!

Salaam Perjuangan. Salaam Persaudaraan
Mohd Sofi Yassin
http://kerajaanrakyat.blogspot.com/ 

14 comments:

Apai Ngelai said...

hahaha.... dah takde idea lain ke bro? Masuk bab menghasut pulak dah.... Takpe, nak sangat 16 mei tu berulang ingat korang nanti nak duduk kat mana? Kat Bukit Bintang? kalaupun dah benci giler kat umno, jangan laa nak naikkan darah kaum lain, sedar la sikit diri tu.... lu wolang bukan cina pun.....

Zabri Mokhtar said...

SALAM BRO SOFI DAN SEMUA,

Kebusukan hati pemimpim-pemimpin UMNOgok/BeeAnt
1)Singapore di bagi pada Lim Kuen Yew yg berasal dari Perak.
2)Dua blok minyak bernilai 320 billion RM 320,000,000,000.00 dibagi pada brunei
3)Pulau batu putih dibagi pada singapura
4)Tanjung Pagar dibagi pada Singapura
5)Tanah TLDM dibagi pada Singapura
6)IDR di Johor dibahagi pada Singapura
7)Pulau Pisang dibahagai pada Singapura?
8)Tanah Milik DBKL dibagi pada tokey2 Cina tiada penempatan/pemilikan Melayu didalam Bangunan Mid Valley tersebut. Orang Melayu berniaga/tinggal duduk/tepi/dalam longkang besar bersebelahan Mid valley.
9)Tanah Milik Sekolah di Bukit bintang dibahagi kepada Tokey Cina tiada penempatan/pemilikan/ perniagaan Melayu didalam Bangunan Pavillion.
10)Penjara Sentul dibahagikan kepada tokey cina
11)Tanah/tapak pasar besar MBJB dibagikan kepada tokey cina . City center points tiada Melayu berniaga disitu sedangkan disitulah ramainya usahawan2 melayu berniaga dahulu.
12)PKFZ dibagi pada "Tokey Politik" rugi sebanyak 12 billion.
13)Cina yg tak mengundi UMNO/BN dapat duit berjuta-juta Melayu dianaktirikan.
14)MCA boleh menuntuT 1 billion untuk sekolah2 jenis Cina tetapi Sek Agama Rakyat ditekan.
15)Kementerian Pembangunan Usahawan Dan Bumiputra dihapuskan.
16)Pemilikan 30% saham equiti bumiputra di BSKL dihapuskan
17)3 GLC melayu yg berjaya iaitu Golden Hope, Sime , Guthrie untung beratus2 juta digabungkan menjadi Sime Darby sekarang berbillion RM 2,000,000,000.00 dirembat
18)Subsidi akan dihapuskan/dikurangkan lagi.
19)Cina yg tak mengundi UMNO/BN sekolah jenis kebangsaan cina mendapat berjuta2. Sekolah melayu/agama daif.
20)Matapelajaran sains dan matematik disekolah kebangsaan dihapuskan tapi disekolah jenis kebangsaan cina tidak berani. SJKC masih ajar matematik dan sains dalam bahasa cina.
21)Setiap tahun kita ada/mempunyai pelajar melayu/bumiputra yg mendapat TOP ONE malaysia seperti adik Amalina, Nur madihah tapi mulai tahun ini TPM (Wak Sembab) membatalkan pengambilan matapelajaran melebihi 10.Sedangkan itu adalah pembakar semangat bahawa bangsa kita mampu melakukan apasaja sekiranya dilakukan bersungguh.
22)Bank Bumiputra dirembat 2 billion
23)Bank Negara dirembat RM 20 billion dalam pasaran asing
24)Banyak lah Bro beratus mungkin beribu kalau ditulis hingga ajk2 cawangan2 umnongok.

Melayu/bumiputra yang mengundi UMNO dan BN dikianati/dilacurkan amanahnya oleh pemimpim2nya sendiri untuk bangsa lain.Bangsa yang tidak memberi undi atau menyokong BN diberi berjuta2 ringgit dan bermacam2 seperti PRK HS dan Sibu.
KESIMPULANNYA:-
1)JANGAN DIBAGI UNDI/SOKONG UMNO/BN. Pasti kita Melayu/ Bumiputra akan mendapat habuan jutaan ringgit dan beribu macam kelebihan/keistimewaan seperti PRK Hulu selangor dan Sibu.
ATAU
2)Ketuanan Melayu adalah satu retorik UMNO bagi mencapai/menjadi boneka/proxy tokey2 Cina?

jai said...

Apai Ngelai Longlai Lemah Gemalai said...

hahaha.... dah takde idea lain ke bro? Masuk bab menghasut pulak dah.... Takpe, nak sangat 16 mei tu berulang ingat korang nanti nak duduk kat mana? Kat Bukit Bintang? kalaupun dah benci giler kat umno, jangan laa nak naikkan darah kaum lain, sedar la sikit diri tu.... lu wolang bukan cina pun....

Kah kah kah...

Woi blogger propaganda bahalol!!!

16 Mei tu hari apa bodoh???

Hari jadi bapak ko ke???

Kah kah kah...

Woi tolol!!!

Kat wikipedia pun ada cerita pasal 13 Mei la bodoh, apasal ko tak kata ianya menghasut???

Kah kah kah...

Cakap je la ko dengki sebab blog ni lebih popular dari blog bodoh ko tu.

Kah kah kah...

Bodoh punya blogger propaganda busuk sampai ke usus!!!

Angka 13 dan 16 pun tak boleh nak beza.

Tak habis2 nak menipu!!!

Kah kah kah...

eszol said...

semua yg berlaku ada baik buruknya
takde satu pun yg lengkap mlainkan agama dan tuhan
termasuk la juga parti-parti politik di malaysia
there's always pros and cons
instead of looking from the negative perspective,why don't you look from the positve one
segala kebaikkan dan kelebihan yg pernah di sumbang
berfikir sebelum berkata agar tak hidup penuh binasa
kita patutnya memberi pandangan dan ulasan sahaja
menghasut itu terlalu obvious desperation-nya di situ
malaysian sekarang tidak bodoh
mereka berfikir
sebab itu mereka diberi hak mengundi
jika satu pihak guna cara keji,maka kantoilah
cover-cover la sikit
malu.....

Kerajaan Rakyat said...

Salaam semua,

Sdra Apai, walaupun ringkas komen sdra tetapi sdra telah berjaya menjelaskan sekurang-kurang 3 perkara:

1- Sdra tidak membaca keseluruhan titipan di atas.

2- Sdra lupa atau tidak tahu sejarah.

3- Jelas sungguh spesis sdra... sdra penghasut sebenar....

Sila baca petikan titipan di atas:

"Bukan! Tragedi seumpama 13 Mei 1969 bukan yang rakyat inginkan. Ia bukan budaya kita tetapi ia dilakar-acahkan olih pemikir rakus yang gila kuasa akibat badi hasutan syaitan belaan umno!"

:::::::::::::

Sdra Zabri,

Demam beb, sah demam bro Apai dan sdra Nazri hendak menepis fakta saudara.

::::::::

Bro Jai,

Kesian Beb.... ada orang tu cuma ingat Bukit Bintang aje!! Ini mesti kes dia ingat China Dolls kat situ kot.

:::::

Sdra eszol,

Sdra ni sepupu Nazri dan jiran sekampong Apai ke? Komen sdra panjang tapi celarulah beb!!

Nazri said...

bro sofi,

ko sepatutnya berbangga dilahirkan dlm keluarga 'Umno' dan arwah ayah ko pula Ketua Pemuda Umno.ko sepatutnya mengikuti jejak langkah arwah ayah ko tapi malangnya koni lain sikit, tak habih-habih nak mengutuk, mencaci dan menghina Umno.aku yakin kalau arwah ko masih ada, pasti beliau akan kecewa dgn tindakkan koni.aku cukup tak paham, ape keistimewaan PR ni sehinggakan ko sokong PR bagai nak rak.aku rasa masih belum terlambat lagi utk ko balik ke pangkuan Umno utk mewarisi jejak langkah arwah ayah engko.

jai said...

Nazrina Siput BABI Pondan said...

bro sofi,

ko sepatutnya berbangga dilahirkan dlm keluarga 'Umno' dan arwah ayah ko pula Ketua Pemuda Umno.ko sepatutnya mengikuti jejak langkah arwah ayah ko tapi malangnya koni lain sikit, tak habih-habih nak mengutuk, mencaci dan menghina Umno.aku yakin kalau arwah ko masih ada, pasti beliau akan kecewa dgn tindakkan koni.aku cukup tak paham, ape keistimewaan PR ni sehinggakan ko sokong PR bagai nak rak.aku rasa masih belum terlambat lagi utk ko balik ke pangkuan Umno utk mewarisi jejak langkah arwah ayah engko.

Kah kah kah...

Tak habis2 bagi komen bahalol tahap GAMPANG siput BABI bahalol sekor nih.

Kah kah kah...

Woi bodoh!!!

Bapa pelakon Jalaludin Hassan seorang ustaz, tapi kenapa dia tak ikut jejak bapanya jadi ustaz???

Ko jawab sikit bagi umum tengok apa jawapan BODOH ko dalam soal ni.

MAMPUS KO TAKKAN JAWAB PUNYA SEBAB KO MEMANG DAH TERKENAL DENGAN BAHALOL TAHAP GAMPANG KO DI SINI.

KALAU KO JAWAB PUN KO AKAN LARI DARI TAJUK SEBAB KO LEMBAB MENGALAHKAN SIPUT BABI PONDAN, KO TAU TAK BODOH!!!

Kah kah kah...

jai said...

Salam bro Sofi.

Kerajaan Rakyat said...

Bro Jai,

Kesian Beb.... ada orang tu cuma ingat Bukit Bintang aje!! Ini mesti kes dia ingat China Dolls kat situ kot.

Kah kah kah...

Itu apai standard dia lepak kat Jalan Alor je bro.

Kah kah kah...

fidel castro said...

woi nazri munafik tongong.
bro sofi tu lahir zaman UMNO DULU yang ada kejujuran. tetapi kini dah jadi yahudi dan selamanya akan dikenang sebagai pemusnah bangsa.
sebaiknya kita tanya TGNA,DSAI,LKS dan yang lain KENAPA MEREKA TAK SERTAI BN? sebab salah satunya BN ni bodoh seperti lu.

buat bro sofi titipan di atas baik buat generasi baru.

Zabri Mokhtar said...

Salam Bro Sofi dan semua,

Kerajaan Rakyat said,
Sdra Zabri,
Demam beb, sah demam bro Apai dan sdra Nazri hendak menepis fakta saudara.
::::::::
Bro Sofi kita cari/bongkar dan senaraikan semua pengkianatan/kebusukan/jenayah2 yang dilakukan oleh pemimpim2 UMNOgok/BeeAnt.Untuk persediaan menghadapi pilihanraya akan datang.

Kita tulis dalil2 mengapa UMNOgok/BeeAnt tidak layak untuk memerintah negara ini.

fidel castro said...

salam buat saudara zabri.
di dalam memperjuangkan keadilan dan kebebasan kita juga perlukan perngorbanan baik wang ringgit serta masa. penyelongkaran UMNOBN perlu teratur..kita juga perlu mencetak dan edarkan kepada mereka mereka yang tidak mempunyai kemudahan seperti yang kita ada seperti internet. warga warga emas di pendalaman dan luar bandar perlu dijelaskan tentang pengkhianatan yang dilakukan oleh UMNOBN terhadap rakyat malaysia. kerana pada mereka mereka ini info yang didapati hanya melalui akhbar dan tv aja yang mana pegkhianatan UMNOBN tidak disiarkan.
walau macamana pun tabik dari saya buat saudara.

mat said...

Saya kalau nak sembang politik tak lah handal macam tuan2 sekalian,tapi yang saya tahu pada waktu peristiwa mei itu,salah seorang pimpinan UMNO telah kalah teruk dan mengamuk lalu membunuh seorang yang berbangsa cina.Berikutan dengan peristiwa tersebut seluruh kaum cina mengamuk serta mencari pembunuh tersebut juga sebahagian besar daripada mereka membuat kacau bilau.Lalu bangkit lah majoriti bangsa melayu mempertahankan dan menghalang pelampau2 yg membuat kacau...baiklah,setakat itu saja lah yang saya boleh terangkan,kalau nak cerita lebih2 seriau depa kata saya cerita bohong pula...sumber yg saya dapat adalah dari orang2 yang pernah hidup pada wktu tersebut ...

anak sabah said...

prsitiwa 13 mei adlh bukti umno gagal brsifat parti demokrasi dn bukti jelas umno tidak boleh d percayai

anak sabah said...

prstiwa 13 mei bukti umno gagal mjdi sbuah parti demokrasi,prstiwa 94 sabah mrupakn ksinambungn apa yg d lngsungkn olh umno pd 13 mei dgn cra brbeza tpi brtujuan yg sama mahu brkuasa dn mrampok kmewahan negara