Pilihan raya kecil N25 Kajang. Kita semua perlukan Anwar Ibrahim ~ Sofi, Kerajaan Rakyat

Thursday, July 15, 2010

Mari Belajar: Bagaimana kapal selam beroperasi?

Bergerak di bawah permukaan air, kenderaan yang dikenali sebagai kapal selam biasanya digunakan untuk tujuan ketenteraan atau kajian yang melibatkan aktiviti sains laut.

Boleh dkatakan banyak negara yang mempunyai angkatan tentera laut pasti akan menggunakan perkhidmatan kapal selam dalam operasi ketenteraan mereka.

Rekaan kapal selam yang berbentuk cerut mengambil idea daripada badan ikan paus. Ia berfungsi mengurangkan geseran air dan badan kapal selam untuk membenarkannya bergerak dengan lebih pantas.

Kapal selam moden yang mempunyai sokongan kuasa reaktor nuklear membolehkannya kekal berada di bawah permukaan air hampir sepenuh masa dan timbul hanya apabila diperlukan.

Menara pada bahagian atas kapal selam dilengkapi dengan pelbagai peralatan seperti periskop dan layar elektronik termasuk radio, radar dan pelbagai sistem sokongan lain.

Kapal selam moden menggunakan teknologi pemanduan terbantu menerusi sokongan alat sistem penentu kedudukan global

Pengendalian kenderaan tersebut biasanya mengaplikasikan sistem radio secara senyap untuk mengelakkannya daripada dikesan ketika bergerak.

Sudah faham semua?
Sekarang tiba masa menjawab soalan di bawah:


1- Negara mana yang memiliki kapal selam tak bolih menyelam?
2- Siapakah yang buat keputusan beli kapal selam itu?
3- Kenapakah dia beli kapal selam itu?
4- Untungkah negara yang memiliki kapal selam itu?
Dua Soalan Cepumas:

- Apakah kaitan bahan letupan C4 dan pembelian kapal selam itu?
- Dalam banyak-banyak bijik, bijik apakah yang paling sedap?



3 comments:

lembayung senja said...

dlm banyak2 bijik..bijik yg paling sedap ialah biji ke****** puteri u*** tulah.....sbb putera U*** dah rasa benda tu kerana selalu terdedah x tutup aurat....ini kata dari putera u*** lah...

kube lembe said...

Class overview
Name: Scorpène
Builders: DCNS,Navantia,Mazagon Dock Limited and Brazilian Navy Shipyard

Operators: Chilean Navy, Indian Navy, Royal Malaysian Navy ,Brazilian Navy (planned to 2015)

Preceded by: Agosta-class submarine
Succeeded by: Marlin-class submarine
Subclasses: CA-2000,CM-2000,AM-2000 S-BR

Cost: $450 million

Building: 2
Planned: 15
Completed: 4
Active: 3

General characteristics

Type: submarine
Displacement: 1,565 tons (CM-2000)
1,870 tons (AM-2000)
2,000 tons (S-BR)[1]
Length: 61.7m (CM-2000)
70m (AM-2000)
75m (S-BR)[1]
Beam: 6.2 m
Draft: 5.8 m
Propulsion: Diesel-Electric, Batteries, and AIP
Speed: 20 knots (37 km/h) (submerged)12 kn (22 km/h) (surfaced)

Range: 6,500 nautical miles (12,000 km) at 8 knots (surfaced),550 nmi (1,020 km) at 5 knots (submerged)

Endurance: 40 days (compact)
50 days (normal)
50+21 days (AIP)

Test depth: >300 meters
Complement: 31
Armament: 6 x 533-mm torpedo tubes for 18 Whitehead Alenia Sistemi Subacquei Black Shark heavyweight torpedoes or SM.39 Exocet anti-ship missiles, 30 mines in place of torpedoes
Notes:

Ships in class include: O'Higgins Carrera

Fakta diatas adalah ciri2 dan spesifikasi kapal selam yang dibeli oleh Malaysia. Kapal selam ini hanyalah sebuah kapal selam "Konvensional"..dengan kata lain ia tak ubah seperti sebuah kapal dipermukaan laut cuma kelebihannya hanya boleh menyelam. Kegunaannya tak lebih kepada kapal pemantau untuk tindakan ketenteraan tetapi agak kurang kudratnya untuk berperang.

Merujuk kepada Andrew Karam PHD , seorang pakar dalam ketenteraan melibatkan kapal selam telah membuktikan bahawa kapal selam Konvensional hanyalah kapal diesel elektrik yang terlalu banyak kelemahan berbanding kapal berkuasa nuklear. Jadi kapal ini lebih sesuai digunakan untuk latihan laut dalam sahaja.

Cuba perhatikan fakta diatas, negara manakah yang sanggup membeli kapal selam sebegini? jawapannya ialah negara miskin sahaja..Chile,Brazil, India dan rakan setaraf dengan 3 negara tu...negaraku Malaysia.

Jadi tak hairanlah kita memperolehi kapal yang boleh dikira "scrap metal" ni dengan pelbagai masalah rosak sana sini...dah memang mentaliti VIP kita yang percaya sangat cakap orang putih Perancis tu.

Sekarang kecoh di Perancis , pihak DCNS sedang dalam penyiasatan hal komisen
jualan kapal kerana pihak berkuasa tempatan melaporkan sepatutnya harga kapal tu tak semahal mana seperti dijual kerana kapal itu cuma diklasifikasikan sebagai "KAPAL BERTAFAF KONVENSIONAL YANG BOLEH MENYELAM SAHAJA".

Jadi bila dah tak boleh menyelam ni bolehlah kapal kita balik kepada sifat semulajadinya iaitu timbul sepanjang masa....Biarlah si luncai tu wahai Tuan KR.

fidel castro said...

PAKAI DIESEL?///
tengah dok berperang minyak habis...arwah habis lah askar kita..menjanda lah nampak gaya para isteri..
-----------------
kita ke jawapan soalan yang dikemukan..
1.keranda diraja tunku abdul rahman dan tun abdul razak.
2.MALAYSIALLLLLLLLLL
3.Najib altantunya
4.duit duit
5.untung loooo..dapat komisen.
C4 digunakan bagi mengelakkan pembayaran komisen (maklumlah dasar penipu) dan pendedahan cinta
tak boleh jawab cikgu sebab XXX