Wednesday, November 7, 2012

Apakah Melayu masih perlukan sultan?

sultan setan syaitan johor
Bolihkah rakyat Johor tumpang naik kereta mewah ni? 
Siapa bayar cukai kereta ini?
Dalam rakyat berhempas pulas siang dan malam, pagi dan petang berusaha mencari rezeki, ada sultan turut berpeluh samada di padang golf atau di padang polo. Mungkin juga ada sultan dan kerabat mereka berpeluh kerna kepanasan badan yang dipenuhi arak! Tidak mustahil juga ada sultan dan kerabatnya berpeluh atas katil dalam bilik berhawa dingin setelah lelah melapah tubuh montok habuan nafsu junjungan syaitan!

Selalu Kerajaa Rakyat terdengar bisikan: "Orang Melayu kena pertahankan institusi raja dan kesultanan Melayu". Saya masih mengkaji, bisikan itu bisikan Malaikat atau bisikan syaitan!!

Selalu Kerajaan Rakyat terdengar bisikan: "Sebab ada raja dan sultan-sultan Melayulah, orang Cina tidak berani angkat muka". Saya masih mengkaji, bisikan itu bisikan Malaikat atau bisikan syaitan!!

Selalu saya terdengar bisikan: "Sultan dan raja-raja Melayu itu payung kesejahteraan rakyat, terutama kesejahteraan bangsa Melayu". Saya masih mengkaji, bisikan itu bisikan Malaikat atau bisikan Syaitan!!

Hari ini, Kerajaan Rakyat tidak berapa berminat untuk mengulas panjang tentang persundalan yang pernah dilakukan oleh para Sultan, harap kalian baca petikan di bawah dan tafsirkan sendiri.




Antara Sultan Melayu dan Sultan Cina.
Di atas adalah petikan dari portal maya Malaysian Insider.

Bila rakyat sudah tidak sukakan Sultan, maksudnya apa? - Ingat kata semangat pahlawan Melayu "Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah".

Akan datang, insyaAllah Kerajaan Rakyat akan ulas, apakah perlunya orang Melayu pertahankan institusi raja dan kesultanan Melayu, dan apa faedahnya.

Sementara menunggu ulasan Kerajaan Rakyat, kalian fikirkan:
1- Betulke Melayu masih perlukan sultan dan raja?
2- Betulke orang Cina tidak berani angkat muka sebab Melayu ada Sultan?
3- Betulke sultan itu payung kesejahteraan rakyat, terutama kesejahteraan bangsa Melayu?
4- Kalian harus baca artikal ini.